Verantwoording

Ik heb de behoefte om iets meer te zeggen over het waarom van mijn positiebepaling in het dossier Supermarkten op zondag. Ik kan het ook zo zeggen: hoe de bijbelse waarden mij daarbij helpen. Ik ontkom dan niet aan een paar bijbelteksten, hoewel dat niet mijn gewoonte was en is.
Mijn vertrekpunt is de stelling dat bezig zijn in de kerk niet het zelfde is als bezig zijn in de politiek. Al was het maar omdat je in de kerk geen compromissen sluit en in de politiek wel.
Je zoekt dan steeds naar samenwerking, zonder dat je je principes te grabbel gooit. Er is in de politiek manuvreerruimte.
Ik wil ook laten zien dat wat ik er van vind niets te maken heeft met opportunisme (of iets dergelijks) maar heel veel met er over nadenken en tot een conclusie komen.

  • Er zijn bekende gezegdes als “een christen staat wel in de wereld, maar is niet van de wereld”. En: “doe wel aan een ieder, maar in het bijzonder aan huisgenoten van het geloof”
Daar leid ik uit af dat er in de wereld meer is dan christen zijn, dat je daar oog voor moet hebben en dat je ook op moet komen voor hun belangen. 
Dat is de basis voor mijn stelling dat je er niet alleen moet zijn voor je kiezers, maar voor alle Zwollenaren. En ook, dat je niet moet opleggen, maar uitleggen.
  • In de Bijbel staat het verhaal dat de discipelen aren plukken op de sabbat. Als daar wat van gezegd wordt, zegt Jezus dat de sabbat er is voor de mensen en niet de mensen voor de sabbat.(Marcus 2).
De sabbat is dus geen doel op zich maar een middel voor de christen.
  • Het volgende verhaal is heel erg van belang voor mijn overwegingen bij dit dossier. In 2 Koningen 5 staat het verhaal van Naäman, een Syrische legerofficier. Hij heeft een huidziekte, hoort dat een profeet in Israel hem kan genezen en reist af naar Israel. De profeet geneest hem en Naäman bekeert zich tot de God van Israel. 
Alleen – en nu komt het – heeft Naäman nu een probleem, denkt hij. Hij vertelt de profeet dat hij altijd met zijn koning meegaat wanneer de koning zijn God aanbidt. Omdat de koning slecht ter been is, knielt Naäman samen met de koning voor de God van de koning. Wat te doen, vraagt hij de profeet.
De profeet zegt niet: zie dat je de koning bekeert; hij zegt ook niet: laat de koning een andere begeleider meevragen. Nee, de profeet zegt: ga in vrede.
Voor mij betekent dit bijbelverhaal, dat er ruimte is voor het maken van andere keuzes dan jij doet.

Deze overwegingen vormen voor mij de basis voor mijn standpunt over openstelling van supermarkten op zondag. Zoals ik al eerder schreef, het is niet mijn standpunt maar het komt niet aan de wijze waarop ik met de zondag om wil gaan. Dat is voor mij de referentie van politiek bedrijven aan de hand van bijbelse waarden.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Zwolse politiek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s